onsdag, november 23, 2005

Framgångar och motgångar

Dags för lite algrapporter; ett försök med Tetra General Tonic i "Hotellet" gav lysande resultat, alla blågrönalger försvann. Det fanns inget djurliv i burken under behandlingen, men en mängd växter och de verkade klara kuren utan problem. Efter behandlingen gjorde jag rent filtret och det är fullständigt förbluffande hur mycket filtermaterial det rymmer, det är m y c k e t mer filter i denna lilla 45-l än i mitt 170l akvarium.

I stora burken verkar behandlingen med Excel i överdos framgångsrik, trådarna har blivit tegelröda vilket såvitt jag kan erinra mig är ett tecken på att de mår dåligt. Fiskar och övriga växter ser alla ut att trivas.

Om bara mitt Chello/UPC "bredband" behagade fungera lika bra som akvarierna! Följetången med min 24 MB-anknytning fortsätter och under flera dagar har jag haft en uppströmshastighet som påminner om tiden då jag körde 110 Baud aukustiskt modem. Jag undrar hur många som har liknande problem?