måndag, november 28, 2005

Fiat lux!


Eller: "varde ljus!" som det heter i en äldre bibelöversättning. Elektriker brukar anföra detta för att leda i bevis att de har världens äldsta yrke - när Gud gav sin order var ledningarna redan dragna......

Denna exegetik åt sidan och raskt till ämnet för dagens predikan; jag har låtit ljuset bli till på allvar i räkburken. Från 15W T8 till 96W T5 i en enda radikal (och kostsam) manöver. Liksom Oscar Wilde kan jag motstå allt utom frestelse så när jag fick ett erbjudande om en Arcadiaarmatur med 4*24W T5 på Akvarielagret kröp plånboken fram - jag som bara skulle titta...



Före och efter......



Rören är:
2x24W Arcadia Marine White 14000K
2x24W Arcadia T5 Plant Pro.

Så nu kommer utmaningen; Jag kör inte längre CO2 i den burken. Kan jag hålla växterna med näring och Flourish Excel i sådan takt att växterna trivs bättre än algerna och utan att räkorna tar stryk? Endast tiden kan ge svar.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Iiiiieeee!
Solglasögon på! Det är verkligen skillnad på en gammal sur T8 och en multi-T5. Vi uppgraderade just Carinas dubbel-T8 i 90l till en 2x24 T5 med bra reflektorer.

Dyrt - det är ju definitionen på en hobby.

Gillar räkorna inte sol får det väl bli grillade då!

Nu skall jag gå och mäta 496 vattenparametrar. Man börjar bli en j..el på att titrera.

19:33  

Skicka en kommentar

<< Home