torsdag, december 08, 2005

Räkfrossa!

Först ett underbart citat;

"Only the fry that survive the first two weeks have a good change of reaching adulthood."

Jag kanske helt diskret skall avstå från att avslöja källan, men citatet är hämtat från en text om odling av Neocaridina sp. "Red Crystal". Det påminner inte så lite om kung Haralds yttrande i "Röde Orm";

- Det är som jag länge märkt, sade kung Harald, att ungt folk dör lättare än gammalt.


Denna räka har nu till ett antal av 10 st fått sin hemvist i mitt guppyhotell. Må de trivas.

Taxonomin när det gäller räkor (och för all del även avseende många akvariefiskar) är förvirrande osäker. Jag kan konstatera att dessa små räkor uppges vara en odlingsform av Caridina Serrata men samtidigt avslöjar den mer eller mindre officiella beteckningen Neocaridina sp. att det inte råder någon konsensus om detta. För ett ögonblick skymtar bilden av ett rum med skäggiga äldre män förbi; de mumlar och citerar räkforskningens förgrundsgestalter (vilka de nu är) men kan inte komma överens om vart denna räka skall räknas.

Hur som helst är räkor spännande varelser och det skall bli intressant att se hur väl de lyckas gömma sig i den här burken. För av mina begränsade men entydliga erfarenheter (av andra räkor!) att döma kommer det efter sin första intensiva husesyn att spana in det allra bästa gömställe de kan hitta och endast lämna det när hunger eller parningsdriften kräver det.

Eller.........



Först gällde det att "koppa" in räkorna i hotellet. När det var klart och räkorna släpptes fria så inträffade inte det var förväntade mig. Lugnt och stilla simmade de i stället fram till närmaste serveringsplats och började äta. Äta! När de enligt min prognos skulle ha ränt omkring som tokiga. När skall jag lära mig att det som gäller för en art inte nödvändigtvis gäller för en annan?






Så kan jag notera att växterna i pikoburken visserligen växer men inte har några intressanta emersa särdrag än så länge. Jag får nog plantera om lite, men med vad?