söndag, september 24, 2006

Inget internet. Igen!


Varning för chello/upc


Under helgen har internet bara varit tillgängligt stundtals. "Support" talar om signalstörningar. Det är rätt intressant att höra de högst varierande "förklaringar" som de blandar och ger. På frågan om när (och om) jag kan förvänta mig mer tillförlitlig anslutning får jag som vanligt inget substantiellt svar, men nu yttrade chellos representant att man kanske kan hoppas att sammanslagningen med Comhem kan ge bättre kvalitet i nätet. När jag försökte få honom att berätta varför han trodde det fick jag bara en tafatt kommentar om att det nog borde bli bättre eftersom man skulle satsa på att sälja IP-telefoni. Med andra ord hade han ingen grund för sitt svävande uttalande. Men det finns naturligtvis en intressant aspekt av att nasa IP-telefoni på en osäker internetlina; när det pajar kan kunden inte ringa och klaga. Bingo!

Jag väntar fortfarande på svar på ett brev jag sände för ett par veckor sedan till Chello/UPC och där jag ännu en gång bad att få veta vilka åtgärder man avser vidta för att höja tillgängligheten till internet. Jag får nog inget svar den här gången heller, speciellt som telefonsupporten sa att de är kraftigt underbemannade och ligger långt efter i att svara på mail. Får jag över huvud taget ett svar så blir det väl ett "klipp-och-klistra nonsenssvar".

Jag är den sortens konsument som många firmor säger sig uppskatta men som de flesta hatar. Jag vill ha valuta för pengarna, jag kräver god kvalité på det jag köper och jag klagar när produkterna inte uppfyller rimliga krav.