tisdag, september 05, 2006

Hyckleriets triumfer

Ibland är det svårt att stå ut. Jag har nyss hört Marita Ulvskog i radio, hon lät som om hon utstått all världens orättvisor, som en kysk prinsessa som orättfärdigt anklagats för skörlevnad.

Det handlade naturligtvis om folkpartiets taffliga inloggningar i SAPs First Class, det numer vittbekanta SAPNET. Klantigt, men varför tar Ulvskog till sådana brösttoner. Tillhör hon och hennes parti de felfrias skara? Har varken hon eller hennes parti någonsin gjort något mindre rumsrent? Sagt något som inte kan ifrågasättas? Är hon och SAP en förebild för alla syndiga som vill rena sig? Skall vi kanske vända oss till den Heliga Stolen och be att man påbörjar en helgonprocess?

Nej, jag tycker inte det. Jag skulle kunna skriva länge om vad Ulvskog och hennes parti (och dess ungdomsförbund) sagt och gjort, men jag skall nu nöja mig med några exempel som kanske kan kasta ett något annorlunda vinklat ljus över de (sken)heliga;

1: Marita Ulvskog jämförde den socialdemokratiska valförlusten 1976 med en statskupp.

Smaka på det, en statskupp när valet går SAP emot.

2: När SAP sände ut e-post som systematiskt förtalade Fredrik Reinfeldt, då var det inte alls något politiskt utan det handlade enligt Ulvskog om att "Det är ett personalpolitiskt problem. Vi har redan fört samtal med personen."

Jojo, det är skillnad på skit och avföring.

3: Ur min egen fatabur kan jag berätta att jag fram till 1995 bodde i Råcksta i nordvästra Stockholm. Vårt sovrumsfönster och vår balkong vette mot Råcksta torg där partierna som vanligt på hösten 1994 satt upp sina affischer.

Plötsligt en natt väcks vi av vrålande motorer och dunkande popmusik. Jag gick upp för att se vad som var på gång och fick se två SSU-märkta pickup-bilar stå på torget med öppna dörrar. Ur bilarna hade det strömmat ut flitiga valarbetare som klistrade över de befintliga valaffischerna!

De små flitiga jugentynglen nöjde sig alltså inte med att väcka så många som möjligt mitt i natten, man förstörde de legalt uppsatta valaffischerna och klistrade över dem med (s)-propagande.

Nej Ulvskoog. Ta inte till sådana brösttoner. Diskutera sakfrågor, kritisera dumheter, men moralisera inte över andra människors svagheter och kasta inte sten innan du själv står utan skuld. Det klirrar förskräckligt illa när du kastar sten i glashuset.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Håller med ! Utan henne och GP så skulle sossarna kunna vara ett vettigt parti...

/oveb

16:52  

Skicka en kommentar

<< Home