onsdag, december 28, 2005

Bakom kulisserna



eller i vart fall under locket; Jag gjorde ett 60% vattenbyte i hörnburken och passade på att plåta lockets insida.



Här ser man detaljerna bättre; två T8 18W lysrör med reflektorer står för grundbelysningen. När den släcks för natten så lyser de runda vita lysdiodplattorna och de avlånga listerna med blå lysdioder. Efter 30 minuter slocknar de vita lysdioderna men de blå är tända ytterligare en tid. På morgonen är sekvensen förstås omvänd.

Efter vattenbytet en fulldos Excel och PMDD. Jag har bara tåliga och lättodlade växter i den här burken och de växer mycket starkt med den näringsregimen trots det begränsade ljuset.

3 Comments:

Blogger oblog said...

EN kort fråga, kastar du lergruset som aldrig sjunker eller är jag för otålig. Nån procent har flytit i 36h nu !

/O

21:44  
Blogger lehndal said...

Så mycket som en procent har jag nog inte kastat, men visst är det en del flytande kulor som jag fått håva bort.

Det skall bli spännande att se hur det funkar för dig, en 50-liters säck borde ju räcka till en skapligt stor burk.

Jag har aldrig haft en burk med så rent och klart vatten som det lilla guppyhotell där jag har aquaclay, jag misstänker att det fingerar som ett enda stort bakteriologiskt filter. När jag lägger om mina andra burkar kommer detta att bli det nya bottenmaterialet.

07:40  
Blogger oblog said...

Jag menade nog att liiite flöt, kanske inte riktigt en procent.

Jag köpte på mig en 50 literssäck för att jag har en större balja på ingående. Just nu blev det bara en "workaround" för att diskusarna behövde få större hem akut.

Jag lär inte göra om den här rockaden på vintern. Slabbigt värre, vore bättre att ställa ut baljan på altan och spola av den !

13:27  

Skicka en kommentar

<< Home