lördag, mars 04, 2006

et tempus fugit

Tiden flyr och finns det något tristare än en akvarieblog som inte uppdateras? Möjligen akvarier där inget händer och de två är naturligtvis intimt sammankopplade. Den nersläckta burken skall återupplivas nu i helgen och sedan kanske jag åter kan ha något värt att notera.

Frågan är var jag skall stoppa i för fisk där? Sydamerika så klart och jag känner för att starta med några små ciklider. Det finns inte så många att välja på till en 60-burk. Måste jag skaffa ännu en burk, lite större? Schackbrädesciklider är rätt kul, men vill ha lite skuggigare och dunklare än jag brukar vilja bjuda växterna på. Ett par Apistogramma borellii borde kunna funka liksom A. cacatuoides förstås. Den senare går skapligt bra även i vatten med rätt högt pH vilket skulle förenkla vattenskötseln en hel del - mitt kranvatten håller 8.3 och jag har ingen pH-prob att styra CO2-tillförseln med.

Min inriktning på Sydamerika förenklas inte så lite av mina generösa definitioner. Som Sydamerika räknar jag vid behov allt söder om Mason-Dixon linjen, allt öster om Australien och väster om Ankara... Man får inte vara alltför trångsynt i den här hobbyn.

Förslag emottages!