tisdag, mars 14, 2006

"Mitt förakt håller jag för styvt på sa Kolingen" ...

... "men en lock av mitt hår skall de få."

Ja, så sa han, Engströms Koling, när en journalist "hostat om mig och nubben". Han hade förstås rätt. Förakt är en krävande känsla som engagerar och om objektet inte är värt engagemanget så slösar man tid och kraft om man nedlåter sig till förakt.

Ändå kan jag inte alltid låta bli. Just nu funderar jag t.ex. på vilket företag som behandlar sina kunder värst; Chello/UPC eller Citypendeln? Citypendeln som dagligen och stundligen ställer in tåg, går för sent och kör med så korta tåg att trängseln gör att djurtransporter tvärs över kontinenten framstår som sovvagnar i förstaklass på Orientexpressen i jämförelse. Chello/UPC å andra sidan som ibland låter det gå veckor (och i en del fall månader) mellan stoppen men sedan i gengäld nödstoppar min Internettrafik dag efter dag. Igår hade jag under en kort stund lite hastighet nedströms, men uppströms var det så dålig fart att TPTEST timade ut. Annars har det varit tvärnit sedan förra onsdagen. Inte ett ord till förklaring och det som någon människa med patologisk hybris kallar "support" har inget annat att säga än att felsökning pågår. Önskemål om att få bli uppringd tekniskt ansvarig chef avfärdas blankt.

På deras hemsida kan man (om man har tillgång till en dator med annan Internetleverantör) sedan förra torsdagen läsa: ” Vi har för närvarande problem med internettjänsten i delar av Järfälla med omnejd. Felsökning pågår.” Men vad hjälper det? Jag behöver och kräver att få veta när jag kan få tillgång till Internet. Och jag behöver kunna lita på min Internetleverantör. Jag kan inte acceptera att gång efter gång mötas av en blank skärm när jag försöker koppla upp mig mot nätet.

Jag tror faktiskt att Chello/UPC är värre än Citypendeln. De senare har visserligen usel trafik, men än har det inte inträffat att de lagt ner all trafik under en hel vecka utan ett ord till förklaring eller ursäkt. Citypendeln får en lock av mitt hår, men Chello är värt förakt.

Och tills vidare vilar akvariebloggen..........