fredag, december 30, 2005

En urgammal nyhet.




Nu skall det kläckas Triops! Jag beställde ett par förpackningar med ägg från www.netfysh.com. Trevlig firma, jag beställde två förpackningar och fick en tredje med på köpet tillsammans med en med en liten hälsning.

Förutom Triops var det också små påsar med ägg av Dafnier och ”Fairy Shrimp” (Eubranchipus vernalis) samt lite foder för småttingarna. De sände också med en termometerremsa i färgändrande plast. Jag litar inte alltför mycket på sådana tingestar, men i en burk som nu har 23.8 +- 0.5 enligt en bra digitaltermometer visar den 25 – inte så dumt! Dessutom visar den såväl Fahrenheit som Celsius vilket gör den till en praktisk konverteringstabell.

Jag passar på att göra en liten och inte helt komplett växtinventering så här i slutet på året;

Anubias nana
Bacopa australis
Cardamine lyrata
Cryptocoryne beckettii “petchii”
Echinodorus bleheri “paniculatus”
Echinodorus tenellus
Hygrophila corymbosa “siamensis”
Microsorum “narrow”
Lilaeopsis novae-zealandiae
Lilaeopsis mauritiana

Därtill Vesicularia dubyana, Riccia, Egeria densa och några andra ströväxter (Lemna minor etc). Jag är just inget föredöme som växtakvarist, men alla är barn i början och även om jag pysslat med akvariefiskar sedan Hedenhös tid så var växtintresset fordomdags milt sagt måttligt. Nu skall det bli andra bullar.

4 Comments:

Blogger oblog said...

Hehe, typiskt amerikanare. DO NOT EAT!

19:44  
Blogger lehndal said...

Ja, plus en uppmaning att tvätta händerna efter att man handskats med påsen. Snacka om hängslen och livrem.....

19:52  
Blogger oblog said...

Vad använder du för trick för att få fast växterna i lergruset. Det är ju toksvårt !!

15:16  
Blogger lehndal said...

Jag använder tålamod! Det, och mera tålamod tillsammans med en pinne som håller rötterna på plats medan jag rättar till gruset....

11:58  

Skicka en kommentar

<< Home