söndag, mars 19, 2006

Bättre och bättre!

Tänk vad små saker kan väcka glädje. I torsdags kväll vaknade min Internetförbindelse från sin vintervila och under morgonens vattenbyte i vardagsrumsburken upptäckte jag ett räkyngel! Det var när jag skulle skölja filtermassan som jag såg två fiskyngel i hinken och därtill var det något mer som rörde sig; jo, faktiskt, ett räkyngel!

Jag misstänker att det är ett humleyngel, men jag kan inte utesluta att körsbärsräkorna som varit framme eftersom jag flyttade de få jag hade kvar i samband med att jag mörklade 60-l burken. Jag stoppade i några Amano samtidigt, men de larverna kräver salt för att utvecklas så det är väl mindre sannolikt att det kan vara ett sådant kryp.

Glad över min upptäckt gick jag upp till arbetsrummet och tittade på Guppyhotellet (vilket rätteligen borde döpas om eftersom det bara går Crystal Red där). Jag suckade och undrade hur länge det skulle dröja innan jag skulle få höra trampet av små skor där eller hur man nu skall uttrycka det, och har man sett: ett CR-yngel! Upp i dagen likt mamma och pappa men mycket mycket mindre.

Nu ligger kameran beredd för den händelse någon räkbaby kommer i närheten av frontrutan.