torsdag, januari 05, 2006

Triopsrapport dag 6



Sjätte dagen är inne och växer gör han. Snart skall han få flytta från kläckningsbuken till något av mina pikoakvarier.

Jag mikroskopifilmade livet i en infusorieodling igår. Filen blev på dryga 2GB och Windows Movie Maker vägrar att spara den klippta versionen trots att den inte har något emot att editera den. Grrr.

Jag lyckades klippa ut några scener med WinDVD. Den som vill se snutten (3.5 MB) kan ta ner den från min hemsida.

Fler triopsägg är på ingång, den här gången från Tyskland. Till skillnad från de amerikanska äggen av Triops longicaudatus så är de här av arten Triops cancriformis, den europeiska Triops.

Den största cancriformis som man fångat var 11 cm, men jag är väldigt nöjd om jag kan få upp något exemplar till halva den längden.

2 Comments:

Blogger oblog said...

hehe ! Trodde aldrig att jag skulle tycka infusorier vara lite småsöta :)

20:13  
Blogger lehndal said...

Jodå, det är spännande monster, men man är väl lite tacksam för att de håller sig till det lilla formatet........

21:14  

Skicka en kommentar

<< Home